You are here:-L’ús de les TIC per ensenyar i aprendre

L’ús de les TIC per ensenyar i aprendre

No hi ha àmbit ni persona que no estigui influït per internet d’una manera o una altra. L’ensenyament i l’aprenentatge també.

Internet ha acabat amb les dificultats per accedir a la informació, amb les dificultats per comunicar-se (ni tan sols els idiomes són barreres infranquejables) i amb les dificultats per arxivar documentació (el “núvol” és infinit) i per això les formes d’estudiar i ensenyar estan canviant i canviaran molt.

Abans era important “acumular” coneixements però avui és important saber analitzar críticament la gran quantitat d’informació a la qual tenim fàcil accés. Però, sabem fer-ho bé?

Qualsevol habilitat requereix entrenament, per aquesta raó cal que els nostres alumnes exercitin les capacitats d’analitzar la informació rebuda: Sospesar la garantia de les fonts, saber treure el gra de la palla (destacar allò que és fonamental) i organitzar-ho de manera útil i profitosa. És el que es coneix com a alfabetització mediàtica i digital.

Internet i les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC), ha de formar part de l’escola i dels processos d’ensenyament i, no només pels avantatges que ofereix, sinó perquè contribueix a fer de l’escola un entorn més real, més semblant al dia a dia. Però, com fer-ho? Aquí alguns recursos per ensenyar i aprendre amb l’ajut de les TIC:

 

  1. Per obtenir informació. Mitjançant les TIC els alumnes poden ser autònoms a l’hora d’abordar un tema i els professors poden il·lustrar millor qualsevol contingut.
    • PORTALS ESPECIALITZATS en textos académics: Google Académico, Wolfram Alpha, BuscaBiogirafias, Elsevier,
    • BANCS D’IMATGES: Flickr, Pixabay, Freeimages.
    • VIDEOS EDUCATIUS: Canals educatius de You Tube (ArteHistoria, Ted-Ed, La Eduteca, …), Khan Academy conté informació amb format video, …
    • LABORAR EN XARXA. En la recerca de la informació es pot treballar de forma individual però també de forma col.laborativa: Wikispaces, Google Drive.

 

  1. Crear continguts, que també es podran compartir i difondre. Una vegada s’ha obtingut i assimilat la informació d’un tema cal que aquesta quedi recollida en un document que després, fins i tot, es pot difondre o publicar.
    • ESQUEMES i DIAGRAMES: Text2mindmap, Popplet, Creately.
    • LÍNIES DEL TEMPS: Timeline JS, TimeRime, Tiki-Toki.
    • PRESENTACIONS MULTIMEDIA: Emaze.
    • VIDEOS ANIMATS. Crear videos: Wideo.
    • REVISTES I DIARIS INTERACTIUS. Hi ha diferents eines per treballar la presentació conjuntament en línia: Calaméo, Atavist, LucidPress,.
    • BLOGS: Blogger.

 

  1. Avaluar i autoavaluar.
    • EINES PER ELABORAR TESTS: Quizbean, Quizlet.

 

Part de la informació d’aquest post ha estat extreta del llibre de José Manuel Pérez Tornero titulat Aprendre a estudiar amb internet: Com fer d’internet una eina per a l’aprenentatge, l’estudi i la formació i editat per Edicions OCTAEDRO, S.L. el Març de 2017.

2017-11-28T10:38:19+00:00