codix-logo-trans

[fusion_builder_container hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” overlay_color=”” overlay_opacity=”0.5″ video_preview_image=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” margin_top=”” margin_bottom=”” padding_top=”20px” padding_right=”” padding_bottom=”20px” padding_left=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ spacing=”” center_content=”no” hover_type=”none” link=”” min_height=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”left top” background_repeat=”no-repeat” border_size=”0″ border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” padding=”” dimension_margin=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=”” last=”no”][fusion_text]

No hi ha àmbit ni persona que no estigui influït per internet d’una manera o una altra. L’ensenyament i l’aprenentatge també.

Internet ha acabat amb les dificultats per accedir a la informació, amb les dificultats per comunicar-se (ni tan sols els idiomes són barreres infranquejables) i amb les dificultats per arxivar documentació (el “núvol” és infinit) i per això les formes d’estudiar i ensenyar estan canviant i canviaran molt.

Abans era important “acumular” coneixements però avui és important saber analitzar críticament la gran quantitat d’informació a la qual tenim fàcil accés. Però, sabem fer-ho bé?

Qualsevol habilitat requereix entrenament, per aquesta raó cal que els nostres alumnes exercitin les capacitats d’analitzar la informació rebuda: Sospesar la garantia de les fonts, saber treure el gra de la palla (destacar allò que és fonamental) i organitzar-ho de manera útil i profitosa. És el que es coneix com a alfabetització mediàtica i digital.

Internet i les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC), ha de formar part de l’escola i dels processos d’ensenyament i, no només pels avantatges que ofereix, sinó perquè contribueix a fer de l’escola un entorn més real, més semblant al dia a dia. Però, com fer-ho? Aquí alguns recursos per ensenyar i aprendre amb l’ajut de les TIC:

 

  1. Per obtenir informació. Mitjançant les TIC els alumnes poden ser autònoms a l’hora d’abordar un tema i els professors poden il·lustrar millor qualsevol contingut.
    • PORTALS ESPECIALITZATS en textos académics: Google Académico, Wolfram Alpha, BuscaBiogirafias, Elsevier,
    • BANCS D’IMATGES: Flickr, Pixabay, Freeimages.
    • VIDEOS EDUCATIUS: Canals educatius de You Tube (ArteHistoria, Ted-Ed, La Eduteca, …), Khan Academy conté informació amb format video, …
    • LABORAR EN XARXA. En la recerca de la informació es pot treballar de forma individual però també de forma col.laborativa: Wikispaces, Google Drive.

 

  1. Crear continguts, que també es podran compartir i difondre. Una vegada s’ha obtingut i assimilat la informació d’un tema cal que aquesta quedi recollida en un document que després, fins i tot, es pot difondre o publicar.
    • ESQUEMES i DIAGRAMES: Text2mindmap, Popplet, Creately.
    • LÍNIES DEL TEMPS: Timeline JS, TimeRime, Tiki-Toki.
    • PRESENTACIONS MULTIMEDIA: Emaze.
    • VIDEOS ANIMATS. Crear videos: Wideo.
    • REVISTES I DIARIS INTERACTIUS. Hi ha diferents eines per treballar la presentació conjuntament en línia: Calaméo, Atavist, LucidPress,.
    • BLOGS: Blogger.

 

  1. Avaluar i autoavaluar.
    • EINES PER ELABORAR TESTS: Quizbean, Quizlet.

 

Part de la informació d’aquest post ha estat extreta del llibre de José Manuel Pérez Tornero titulat Aprendre a estudiar amb internet: Com fer d’internet una eina per a l’aprenentatge, l’estudi i la formació i editat per Edicions OCTAEDRO, S.L. el Març de 2017.

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *